Çelik Halatlardaki Kaliteli Malzeme ve Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar



Çelik halat kullanım açısından baktığımızda yüksek derecede esnek ve  mukavemet konusunda da yük taşıma, yük kaldırma ve endüstri alanında en fazla kullanılmak istenen araçlardan biridir. Birbiri tarafından sarılı hale gelmiş birden fazla ince olacak şekilde tel yapıdan oluşmuştur. 

İnce yapıdaki teller karışık olacak şekilde geometrisel yol izleyerek ve bir araya toplanarak çelik halatları oluşturmada etmendir. Bundan dolayı da sanayi, endüstri, taşımacılık, kaldırma konusundan ve buna bağlı olarak kullanılan diğer sektörlerde çok yüksek dayanıklılığa sahip olduğu için kullanılan tek araç olarak görebiliriz. Çalışmaların doğrultusunda hem büyük çaplı hem küçük çaplı çelik halatlar için nümerik analizleri tamamlanıp, çalışma alanında ve kullanım alanında doğru olduğu teyit edilip kullanılmıştır.

Çok büyük çelik halatlarda yapılan deneylerin sonuçlarına göre halatın kopması, koparılmaya çalışılması oldukça zor ve yüksek maliyetlere sebep olacağından dolayı; bilgisayarlar ve diğer teknolojik aletlerle üç boyutlu model oluşturulduktan sonra, oluşan modele eksenel kuvveti sağlayarak, kuvvet altında ve yük altında ne kadar uzayacakları kontrol edilmiştir. Bilgisayarlarda ve diğer teknolojik aletlerde bulunan analiz programları sayesinde tüm analiz deneylerdeki sonuçlar karşılaştırılmış ve tüm sonuçların aslında hepsiyle uyumlu olarak ilerlendiği görüşmüştür.

Çelik halatlarda kullanılan boncuk teller, yaylı teller ve ön gerilmeli beton teller ve tel tellerin halat üretimi yapılmasında ısıl işlem gördükten sonra, yavaş yavaş küçültülerek kullanım amacına göre uygun olacak mikroyapısal özellilkleri sağlamaktadır. Normalde yapılan konveksiyonel kurşun banyosundaki işlemlere göre bu yöntem daha hızlı, çevreye zarar vermeyen işlem olarak akışkan yaklı patent alma işlemleri toplam iki aşamada gerçekleşmiş olur. 

Çelik halatlarda dikkat edilmesi gerek toplamda beş ana madde bulunmaktadır. Bunlardan birincisi: karbon çeliği kullanılarak yapılmış çelik halattır. Burada en önemlisi tel halat çalışırken azami sıcaklığa dikkat edilmelidir. Eğer çalışma yapılırken sıcaklık düşük tahmin edilirse çok tehlikeli durumlara yol açabilir. Burada lif özü içeren veya lif merkezi olan halatlarda maksimum 100 derece kullanılmaktadır.

İkinci olarak halattaki sonlandırma işlem tipine göre sıcaklık değeridir. Birinci madde de belirtilen sınırlandırmalara ek olarak, halatın imalatçısı, makine ekipmacıları veya tesislerdeki imalatçılar tarafından aksi belirtilmedikçe belirtilen sıcaklıkları geçmemelidir. 150 derece çelik başlılarda, 200 derece kurşun bazlı alaşımlı soketlerde, 80 derece çinko veya çinko bazlı alaşımlarda, 120 derece reçine ile dolum yapılmış soketlerde, soket sistemi tasarımcısının talimatlarına göre yapılmaktadır. 

Üçüncü olarak çelik halatın yerine takılması için kullanıcı veya profesyonel kişiler tarafından plana uygun prosedürler takip etmek gerekir. Dördüncü olarak: halat kangalı yerine yerleştirilirken etrafındaki toz parçalarını, kum, nemli ve zararlı maddelere temas etmeyeceğinden emin olmak gerekiyor. Son olarak makaralar yerine takılırken fazla dönmesini engelleyen frenleme siteminin alana yerleştirilmesi gerekiyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Gemi Ekipmanlarında Önde Gelen Şirket

Çelik Halatın Kullanım Alanları